Call for Papers. Special Number "100 Years of Social Work: Discussions and Perspectives on the Discipline's Past, Present and Future". Submissions in Spanish or English until the 30th April 2025 for publication in October 2025 (Issue 10). For more information please see the following link.
This paper deals with a particular aspect of the Reconceptualisation movement in Argentina. Focusing on different areas of professional training in Social Work, it analyses the changes and transformations that took place at institutional and curricular level between the end of the 1960s and the mid 1970s, paying special attention to the curriculum reform processes. The aim is to build a broad and federal view on this phenomenon, recovering the experiences of the Schools of Social Service of Buenos Aires, Rosario, Misiones and Mendoza. This analysis is built on the knowledge accumulated so far, based on previous studies and existing academic productions. From this body of work, new contributions are proposed to enrich and broaden the understanding of the subject. As a starting point, the political and social climate of that period, in which the Reconceptualisation movement was developed, is placed. Subsequently, the influence of this movement on the processes of change that took place in the careers during those years and its link with the political events that determined the debates are investigated. Then, the main transformations that contribute to the understanding of this phenomenon are pointed out. Finally, we seek to warn about some aspects related to the interruption of Reconceptualisation, linked to the advance of conservative and anti-communist sectors within the ruling Peronism, and the arrival of the Military Dictatorship. The comparative view of these experiences is postulated as a contribution to analyse the general implications of the period on the development of different careers, to identify common points and to provide clarity on the impact of Reconceptualisation in professional training.
Alayón N. (Ed.) (2005). El Movimiento de Reconceptualización. Una mirada crítica. En N. Alayón (Ed.), Trabajo Social Latinoamericano. A 40 años de la Reconceptualización (pp. 9-18). Espacio Editorial.
Alayón, N. (2016). A 50 años de la Reconceptualización. Debate Público. Reflexión de Trabajo Social. https://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2016/12/14_Alayon
Aquín, N. (2005). Reconceptualización: ¿un Trabajo Social alternativo o una alternativa para el Trabajo Social?. En N. Alayón (Ed.), Trabajo Social Latinoamericano. A 40 años de la Reconceptualización (pp. 9-18). Espacio Editorial.
Arias, A. (2012). Pobreza y modelos de intervención. Espacio Editorial.
Barrera, M. E. y Fuentealba, J. A. (2012). Formación profesional y discursos en torno a las prácticas políticas de los trabajadores sociales [Tesis de grado. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Mendoza, Argentina]. https://bdigital.uncu.edu.ar/fichas.php?idobjeto=4781
Besoky, J. L. (2013). La derecha peronista en perspectiva. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. ¿Derechas peronistas?. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.65374
Besoky, J. L. (2017). La gestión del ministro Ivanissevich y la derecha peronista: los 100 días de Ottalagano. Folia Histórica del nordeste, (29), 145-174. https://www.scielo.org.ar/pdf/folia/n29/n29a07.pdf
Castel, R. (1997). Las metamorfosis de la cuestión social. Paidós.
Grassi, E. (1994). La mujer y la profesión de asistente social. Humanistas.
Melano, M. C. (2016). Trabajadores Sociales “Desaparecidos” (1976-83). Un reencuentro con los sujetos. Debate Público, 6(11), 180-185. https://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2016/07/18_Melano.pdf
Melano, M. C. (2019) Por la liberación nacional y social La escuela de servicio social de la universidad nacional y popular de Buenos Aires (1973-1974). Debate Público, 9(17), 225-243. https://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2019/08/24_Melano.pdf
Moljo, C. (2004). Trabajadores sociales en la historia. Espacio Editorial.
Moljo, S. y Moljo, C. (2006). A 30 años del golpe militar en Argentina: Aproximaciones a la historia del Trabajo Social. Katálisis, 9(2), 260-267. https://www.scielo.br/j/rk/a/xKDbMhntHmDFyddngtd5wpn/?lang=es
Moljo, C., Siqueira da Silva, J. y Zampani, R. (2023). El Trabajo Social en Argentina durante las décadas del 60 y 70. Proyectos en debate a la luz de las revistas de época. En A. Panez Pinto, C. Moljo, J. F. Siqueira da Silva, K. Marro, M. L. Duriguetto, R. Zampani y V. Orellana Bravo (Coords.), Trabajo social y reconceptualización en argentina: entre luchas sociales y rupturas teóricometodológicas (pp. 9-38). Editora UFJF.
Muñoa, M. (2020). El archivo anda diciendo [Tesina de grado, Universidad Nacional de Rosario, Escuela de Trabajo Social].
Pagani, A. (2007). La formación profesional en la escuela de Trabajo Social de Rosario, desde 1960 hasta 1976 ⦍Tesina de grado. Universidad Nacional de Rosario. Escuela de Trabajo Social. Rosario, Argentina⦎.
Rodríguez, J. D. (2016). La Universidad Nacional de Misiones en tiempos de Dictadura (1976-1983). Políticas, transformaciones y resistencias. EdUNaM. https://editorial.unam.edu.ar/images/documentos_digitales/d21_978-950-579-401-0.pdf
Siede, M. V. (2005). Algunos trazos sobre la Reconceptualización en Argentina. Reflexiones sobre su proyección en la contemporaneidad profesional [Ponencia]. II encuentro: Enseñar la Historia y hacer la Historia. Departamento de Trabajo Social. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional de San Juan, San Juan.
Siede, M. V. (2015). Trabajo Social, marxismo, cristianismo y peronismo. El debate profesional argentino en las décadas 60-70. Dynamis Editora.
Servio, M. (2009). Trabajo Social y tradición marxista. Apuntes para recuperar la experiencia argentina en los años ‘60 y ‘70. Cátedra Paralela, (6), 42-52. DOI: https://doi.org/10.35305/cp.vi6.144
Trachitte, M. T., Lera, C. I., Martínez, G., Herrera, M. I. y González, M. L. (2015). Trabajo Social: textos y política en clave histórica. EDUNER.
Zampani, R., Servio, M. y Campana, M. (2017). De cómo enseñar la historia de lo social-asistencial: El desafío de generar pensamiento autónomo. XII Congreso Nacional de Trabajo Social Montevideo. Transformaciones sociales, protección social y Trabajo Social. https://cienciassociales.edu.uy/transformaciones-sociales-proteccion-social-y-trabajo-social/