This work will investigate the problem of establishing the ethical goals of the educational institution in the contemporary world. For this, the contributions of two contemporary authors, Judith Butler and Ernesto Laclau, will be collected on the notions of vulnerability, cohabitation and mediality, on one hand, and of hegemony and empty signifiers, on the other. Finally, in the conclusions, the concepts previously indicated will be put into play to think about what kind of ethical links are possible in educational institutions.
Butler, J. (2017). Vida precaria y ética de la cohabitación. En J. Butler, Cuerpos aliados y lucha política (pp. 103-124). Paidós.
Kant, I. (2010). Respuesta a la pregunta: ¿qué es la ilustración?. En I. Kant, Qué es la Ilustración (pp. 21-28). Prometeo.
Laclau, E. (2014). “Ética, normatividad y la heteronomía de la ley” en E. Laclau, Los fundamentos retóricos de la sociedad (pp. 155-166). Fondo de cultura económica.
Laclau, E. (2015). El pueblo y la producción discursiva del vacío. En E. Laclau, La Razón Populista (pp. 91-161). Fondo de Cultura Económica.
Mouffe, C. (2000). Para un modelo agonístico de la democracia. En E. Laclau, La paradoja democrática (pp. 95-118). Gedisa.