The Paradox of the Constitution of the Subject in Educational Evaluation in Latin America: An Analysis from Phenomenological Anthropology

Authors

Abstract

This article presents the first of three analysis which structure the research on the question of the subject in educational evaluation in Latin America. Evaluation is assumed as one of the connection scenarios in the plexus of intersubjective relationships within it is necessary to clarify the meaning of the notion of subject and the processes of constitution in it. From this perspective evaluation is analyzed as a phenomenon of human experience and social interaction. The way in which the subject gives itself to the experience and how it is constituted and becomes a constituent from the synthesis of passive and active strata is described and interpreted. A paradox is then revealed in its constitutive processes in the scenario of educational evaluation.

Keywords:

phenomenology, evaluation, subject, constitution, phenomenological anthropology

References

Calabrese, C. (2019). Conciencia del tiempo en San Agustín y en Husserl. Los modos originarios de la subjetividad. Alpha, (48), 109-122.

Husserl, E. (2011). La idea de la fenomenología. Herder.

Husserl, E. (2014). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro Segundo: Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución. UNAM y Fondo de Cultura Económica.

López, A. F. (2017). Psicología pura de la primera infancia y las experiencias fundantes. Dos meditaciones fenomenológicas y una disertación lírica sobre la educación. Editorial Bonaventuriana.

Osswald, A. M. (2016). La fundamentación pasiva de la experiencia. Un estudio sobre la fenomenología de Edmund Husserl. Plaza y Valdés.

Silva, N. (2022). Cuestión del sentido de la constitución en la fenomenología husserleana. Resonancias, (14), 15-25.

Vargas Guillén, G. (2006). Constitución del sujeto y constitución subjetiva de mundo. De los límites de la detrascendentalización. Revista Colombiana de Educación (50), 162-176.

Walton, R. (2002). Instintos, generatividad y tensión en la fenomenología de Husserl. Naturaleza humana, 4(2), 253-292.

Walton, R. (2022). Niveles del sentimiento en Edmund Husserl. Tópicos del Seminario, (48), 22-36.